به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان، «دکتر حاجیونی» مدیرکل بهزیستی استان بوشهر در خصوص راهاندازی مراکز جامع خدمات بهزیستی(مراکز +زندگی) در سراسر کشور، گفت: این مراکز با هدف ارتقاء کیفیت خدمات بهزیستی به مددجویان از حیث افزایش سرعت، دقت و دسترسپذیری شکل گرفته است.
* مراکز +زندگی سازمان بهزیستی کشور نیز رویکرد پنجره واحد را ایجاد میکند؛
مدیرکل بهزیستی استان بوشهر ادامه داد: تاکنون هر یک از مددجویان در حوزههای تخصصی امور اجتماعی، امور توانبخشی و امور توسعهی پیشگیری برای دریافت خدمات مورد نظر خود به موسسات غیر دولتی و کلینیکهای مددکاری و یا سایر اماکن طرف قرارداد با بهزیستی مراجعه میکردند اما با راهاندازی «مراکز مثبت زندگی» کلیه خدمات سطح اول بطور متمرکز در یک مکان که ترجیحاً در محل تراکم و تمرکز مددجویان است ارائه میگردد.
وی با تاکید بر اینکه ورودی سازمان باید در یکجا متمرکز باشد، بر داشتن نگاه و رویکرد «پنجره واحد» برای ارائه خدمات تاکید کرد و گفت: همچنانکه در نظام سلامت نیز همه افراد اعم از کودک، مادر، سالمند و ... برای دریافت هر نوع خدمت به مراکز جامع خدمات سلامت مراجعه میکنند، «مراکز +زندگی» هم رویکرد پنجره واحد بهزیستی را در شهرها ایجاد میکنند تا مددجویان تحت پوشش برای دریافت خدمات مورد نظرشان، تنها به یک مرکز با دسترسیپذیری آسان مراجعه نمایند.
*ارائه خدمات بصورت فعال، جایگزین خدمات غیرفعال در مراکز مثبت زندگی؛
دکتر حاجیونی افزایش پوشش خدمات و نفوذ بیشتر و بهتر خدمات را از مزیتهای فعالیت مراکز +زندگی برشمرد و گفت: یکی از رویکردهایی که در مراکز +زندگی وجود دارد، برنامه مبتنی بر سطحبندی خدمات و نظام ارجاع است بنحوی که خدمات از مدل فعلی غیرفعال(passive) به مدل جدید فعال (Active) اصلاح شده و بجای «پرونده مددجو»، «پرونده خانوار مددجو» تشکیل میشود که در این مدل، نه تنها به شخص مددجو، که به خانواهی مددجو و نیز تمامی افراد جامعه پیرامونی مراکز +زندگی، خدمات ارائه میگردد.
* مراکز +زندگی داشبورد مدیریتی بسیار قوی و بهروز در اختیار سازمان بهزیستی کشور؛
دکتر حاجیونی همچنین تاکید کرد؛ خدمات مراکز مثبت زندگی مبتنی بر بستر IT بوده که ضمن افزایش در سرعت، صحت و دقت دادهها، خدمات ارائه شده به تمامی افراد یک خانوار به صورت یکجا ثبت شده و قابل مشاهده و دسترسی بوده بنحوی که تجمیع و تحلیل و ارائه دادههای موجود در این داشبورد مدیریتی، به سهولت و سادگی قابلی انجام است.
*ارائه خدمات محله محور با تاکید بر ظرفیتهای بومی و محلی در مراکز مثبت زندگی؛
دکتر حاجیونی، توجه به مسائل فرهنگی و ارزشهای منطقهای و اولویتهای محلهای را از مصادیق مهم اصلاح مدل خدمتی در مراکز +زندگی برشمرد و گفت: در مراکز +زندگی، از افراد بومی و معتمدین محلی نیز برای بهبود کیفیت ارائه خدمت استفاده خواهد شد؛ چراکه توجه به ارزشها و فرهنگهای بومی و محلی مردم در هر منطقه از موارد مهم جلب اعتماد آحاد جامعه برای مراجعه و دریافت خدمات از مراکز +زندگی است.
لازم به ذکر است که مراکز مثبت زندگی در استان بوشهر و همزمان با کل کشور طی ایامالله دهه فجر امسال به بهرهبرداری خواهند رسید.
نظر شما